17. Údržba karoserie, PRAKTICKÁ ČÁST

29.09.2013 23:16

 

 

Tematická oblast

Spalovací motory

Učeno pro obor - ročník

Automechanik

Kód v digitálním archívu školy

VY_52_INOVACE_AME3-017

Autor

Václav Fuščič

Období

Září 2012

 

 

 

 

 

 

 

Údržba karoserií

 

Podpora inovativních metod a forem vzdělávání

Projekt registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0988

je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

 

 

Kód materiálu

 

VY_52_INOVACE_AME3-17

Spalovací motory

 

Teoretická část.

 

Údržba karoserií.

Obr. 1. Povrchové poškození okolí kliky dveří

 

Povrchové poškození

Povrchové poškození karoserie (škrábance, drobné tečky a zašlost laku vlivem slunečního záření) je oddílem, který patří do teoretické části souboru výukových šablon, ale měl by se svým významem dostat do praktické části. Je z hlediska četnosti nejčastěji prováděnou opravou, ale i údržbou. Příprava na opravu povrchových poškození a údržbu karoserie se úzce prolíná. Dobrou údržbou je prevence proti poškození karoserie. Voskování karoserie chrání lak proti malým škrábancům, působení pískování při jízdě a vlivu slunečního záření a pryžové části proti praskání a tvrdnutí. Voskovat se může jak ručně tak strojně. Strojní voskování se provádí při mytí vozidla v mycí lince a je volitelnou placenou službou.

 

 

Leštění karoserie

 

Dalším aktem údržby karoserie je leštění a použití brusných past. Při poškození karoserie poškrábáním nebo zašlostí vlivem působení slunečního záření se nechá karoserie přeleštit. V případě zašlosti laku je použití leštění jediným možným způsobem obnovy. Vrchní vrstva laku se pomocí jemné brusné pasty odstraní až na zdravý lak. Obsahem moderních brusných past jsou mokré laky, které se působením tepla při leštění na akrylátech vytvrdí a vytvoří ochrannou vrstvu. Leštění provádíme ručně hadříkem, houbičkou nebo leštičkami s kotouči s chlupem nebo speciálními leštícími kotouči.

 

 

Obr. 2. Hloubkové poškození laku dveří vozidla

 

 

Opravy hlubokých rýh a škrábanců

 

Hluboká poškození laku jsou vážnou závadou karoserie. Majitel vozidla může opravit hluboký vryp s krátkodobou účinností (použitím tuhých kolorovaných vosků). V případě že vryp v laku sahá do jeho spodních vrstev nebo dokonce, když obnažuje kovové tělo karoserie je nutná profesionální oprava. Pomineme-li estetickou stránku poškození karoserie, musíme vzít v úvahu korozivní poškození. Neošetřený hluboký vryp už po několika dnech jeví známky koroze. Po několika týdnech dochází k hloubkové korozi a tím k neodvratnému poškození kovového dílu karoserie. Ve většině případů stačí vryp přetřít barvou odpovídajícího odstínu barvy a po zatvrdnutí barvy místo přeleštit. Ve vážnějších případech je nutné místo přebrousit vytmelit a přelakovat.

 

 

Pryžové a plastové části karoserie

 

Do údržby karoserie patří i starost o pryžové, plastové, okrasné a ochranné prvky karoserie. Patří sem i starost o okna, výplně dveří, sedačky a koberce. Přesto údržba plastů karoserie není skoro žádná. Omezuje se pouze na vizuální kontrolu a opravu laku jako u ostatních částí karoserie. Jako uživatel vozidla se k plastovým částem chováme většinou s mnohem menším důrazem na potencionální poškození a to díky jejich pružnosti. A přesto si plasty zaslouží stejnou pozornost jako kovové části. Jiným případem jsou použité pryžové části. Pryž nebo jinak guma je náchylná na tvrdnutí, praskání a zašlost vlivem slunečního záření. Pryž použitá na vozidlech bývá často černé barvy a v případě exponování na slunci se extrémně zahřívá. Proto je nutná údržba, jak voskováním, tak oživením speciálními nátěry a impregnacemi.

Obr. 3. Interiér vozidla je zcela tvořen plastovými díly

 

Osobní sdělení:

 

Dbejte na správnou prevenci v údržbě karoserie a dejte zákazníkovi na vědomí, že vám záleží na vzhledu jeho vozidla. Většina zákazníků na toto slyší a odvděčí se vám svou věrností a důvěrou.

 

 

Doporučné odkazy:

https://www.abprofitrade.eu/lang-cs/content/12-oprava-skrabancu-na-laku

https://auto-kosmetika-chemie.blogspot.cz/2013/04/jak-odstranit-skrabance-od-nehtu-kolem.html

 

Použité informační zdroje:

Obr. 1, 2, 3. Fotoarchiv autora

Tento blok ke stažení.

17) Údržba karoserie.docx (218,6 kB)

Kontakt

Spalovací motory a STK

fuscic@soublatna.cz

Střední odborné učiliště, Blatná,
U Sladovny 671
388 16 Blatná

602469210

Vyhledávání

Štítky

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode