15. Teoretická příprava oprav karoserií, TEORETICKÁ ČÁST

15.04.2013 13:38

 

 

 

 

Tematická oblast

Spalovací motory

Učeno pro obor - ročník

Automechanik

Kód v digitálním archívu školy

VY_52_INOVACE_AME3-015

Autor

Václav Fuščič

Období

Září 2012

 

 

 

 

 

 

Teoretická příprava oprav karoserií

 

Podpora inovativních metod a forem vzdělávání

Projekt registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0988

je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

 

 

Kód materiálu

 

VY_52_INOVACE_AME3-15

Spalovací motory

 

Teoretická část.

 

Teoretická příprava oprav karoserií.

 

 

 

Opravy karoserií

 

Způsoby oprav karoserií starých klempířů již dnes nestačí, z karoserií se dnes staly konstrukčně důmyslná zařízení automobilů. Sendvičové, housenkové a portálové technologie konstrukcí jsou svou váhou, extrémně nízkou sílou plechů dokonale navrženy a konstruovány pro velikou pevnost a odolnost proti ohybu. Na druhou stranu jsou připraveny na řízenou deformaci k ochraně života a zdraví posádky. Tím pádem jakýkoli náraz a případná deformace byť malá zapříčiní nevratné změny v pevnosti a stoprocentní odolnosti proti dalším nárazům.

               

 

 

Případné neodborné opravy mohou mít za následek narušení bezpečnostních zón vozidla (posádky). Zásah do konstrukce vozidla je příslušnou vyhláškou o provozu na pozemních komunikacích zakázán. Oprava bez správného technologického postupu je neodborným zásahem do konstrukce vozidla.  Vozidlo neodborně opravené a následně nalakované je svým výsledkem jen estetickým úspěchem, ale skrývá pro následný provoz vozidla více či méně skrytou závadu.

                Dříve než začneme opravu vozidla, je nutné zjistit, jak k závadě došlo a zda bylo s karoserií následně manipulováno. Někteří prodejci, prodávající havarované vozy tyto následně upravují nebo rovnají. Je nutné mít praxi a jisté zkušenosti v opravách karoserií pro odhalování a zjišťování triků nekalých prodejců, ale i některých zákazníků. Tito lidé se snaží vozidlo nechat opravit, byť jen na oko a následně vozidlo se ziskem a bez upozornění prodat.

                Je nutné se informovat u výrobce, jaké postupy oprav karoserie předepisuje a povoluje. V zásadě existuje pravidlo, jaké opravy můžete provádět a jejich provedení je v zásadě možné bez předchozí konzultace s výrobcem.

  1.  Na vozidle jsou vyměnitelné karosářské díly, které se dají koupit samostatně a nahradit na vozidle za staré nebo poškozené (blatníky, nárazníky, dveře, okna, a drobné díly jako kliky dveří, mřížky chladiče a vstupu nasávaného vzduchu). Tyto opravy karoserie jsou méně náročné a zcela bezpečné, když se provedou správně.
  2. Opravy, které provádíte za použití tepla (hořák, svařování, bodování) jsou vážným zásahem do konstrukce a je třeba souhlasu výrobce, odborného proškolení nebo opravy ve specializovaném servise. Stejný případ je oprava těžkou mechanizací (hydraulické rovnací a vytahovací stolice a nástroje). Rozhodně se do těchto oprav nepouštějte bez potřebných proškolení a zkušeností.

 

 

 

Osobní sdělení:

V případě neodborné opravy karoserie se vaše práce negativně zúročí při další havárii a může zabíjet. Zdá se vám to přehnané? Ne není to přehnané. Dbejte především na bezpečnost a přistupujte k opravám zodpovědně.

 

 

Použité informační zdroje:

Obr. 1, 2, 3, 4. Fotoarchiv autora

Kontakt

Spalovací motory a STK

fuscic@soublatna.cz

Střední odborné učiliště, Blatná,
U Sladovny 671
388 16 Blatná

602469210

Vyhledávání

Štítky

 

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode