Tematická oblast |
Spalovací motory |
Učeno pro obor - ročník |
Automechanik |
Kód v digitálním archívu školy |
VY_52_INOVACE_AME3-013 |
Autor |
Václav Fuščič |
Období |
Září 2012 |
|
Podpora inovativních metod a forem vzdělávání Projekt registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0988 je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky
|
Kód materiálu |
|
VY_52_INOVACE_AME3-13 |
Spalovací motory |
Praktická část.
Části dvoudobého motorů - seřízení zaplování.
Názorná část je ukázka opravy motoru JAWA 50.
Správně seřízené zapalování, je mimo jiná nastavení, předpokladem dobrých startů a odpovídajícího výkonu motoru.
Zapalování se nastavuje na čtyřech místech:
- Vzdálenost cívek od rotoru
- Vzdálenost kontaktů svíčky
- Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)
- Předstih
Vzdálenost cívek od rotoru Cívky v zapalování by měla být 0,3 mm.
Použijte spárovou měrku 0,3 mm (Nebo si ustřihněte proužek PET lahve. Většina má správnou sílu stěny. Zasuňte měrku mezi cívku a rotor. Povolte šrouby cívky, magnet si cívku přitáhne a sevře měrku. Utáhněte šrouby držící cívku a vytáhněte měrku. Zkontrolujte, zda se rotor otáčí mezi cívkami a zda o ně nezachytává.
Vzdálenost kontaktů na svíčce
Vzdálenost kontaktů je 0,4 – 0,5 mm. Platí pro všechny typy motorů JAWA 50. K měření opět použijeme spárové měrky.
Vzdálenost kontaktů přerušovače (odtrh)
Odtrh je mezera mezi kontakty přerušovače (kladívka). Nastavíme kluznou plochu kladívka na nejvyšší místo na vačce. Nyní musí být mezi kontakty vůle 0,4 – 0,45 mm. Pokud je vůle mimo toleranci musíme povolit šroubek zajišťující destičku s kladívkem a vložit měrku 0,45 mm. Nyní stáhneme šroubek a měrku vytáhneme.
Předstih
Vyšroubujeme svíčku. Pokud máme speciální měrku, našroubujeme ji místo svíčky. Dá se s úspěchem použít i posuvka. Otvor pro svíčku není kolmo na píst a tak posuvku umístíme co nejkolměji. Mírná odchylka není na závadu. Začneme otáčet vačkou ve směru otáčení hodinových ručiček se zasunutým hloubkoměrem posuvky. Píst se zvedá a zasouvá hloubkoměr do posuvky. Hodnoty na posuvce klesají. Ve chvíli kdy se číselná hodnota ustálí, jsme s pístem v horní úvrati. Nyní couvneme proti směru otáčení hodinových ručiček o 1,6 mm. (Odečteme 1,6 mm od číselné hodnoty v horní úvrati.) V tuto chvíli dochází k přeskočení jiskry. Povolíme zapalování a pootočíme tak, aby se kontakty kladívka dotýkali. Mezi kontakty dáme cigaretový papírek nebo proužek alobalu (0,05 mm) a pootáčením zapalování dbáme, aby tento šel vytáhnout bez roztržení, ale kladl mírný odpor. Zapalování utáhneme.
Závěrem
Takto nastavené zapalování je nutno několikrát překontrolovat. Práci nám může komplikovat vůle v pouzdru kladívka nebo střižený klínek na rotoru a nesprávně usazená vačka.
Použité informační zdroje:
Obr. 1, 2, 3, 4. Fotoarchiv autora
Tento blok ke stažení.
13) Části dvoudobého motorů – seřízení zaaplování-PRACOVNÍ VERZE.docx (123,2 kB)
Spalovací motory a STK
Střední odborné učiliště, Blatná,602469210