09. Části dvoudobého motoru - demontáž, PRAKTICKÁ ČÁST

23.03.2013 23:48

 

 

 

 

Tematická oblast

Spalovací motory

Učeno pro obor - ročník

Automechanik

Kód v digitálním archívu školy

VY_52_INOVACE_AME3-009

Autor

Václav Fuščič

Období

Leden 2013

 

 

 

 

 

 

Části dvoudobého motoru - demontáž

 

Podpora inovativních metod a forem vzdělávání

Projekt registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0988

je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky

 

 

Kód materiálu

 

VY_52_INOVACE_AME3-09

Spalovací motory

 

 

Praktická část.

 

Části dvoudobého motoru - demontáž.

 

Na části dvoudobého motoru je třeba se dívat jako na soubor opotřebitelných dílů a na části motoru. Dvoudobý motor je z hlediska poruchovosti velice spolehlivý. Výroba a servis je levný a časově nenáročný.

 

Obr. 1. Dvoudobý motor (jednoduchá výroba a konstrukce).

 

 Nehodlám se v této tematické části zabývat hodnocením nebo snad srovnáváním dvoudobého motoru s ostatními motory, ale jen zvýraznit, že stavba tohoto motoru je jednoduchá.

Ve výčtu částí dvoudobého motoru si povíme z jakých částí se skládají  všechny typy a následně si uvedeme, z jakých se skládají jednotlivé mutace.

 

Obr. 2. Model dvoudobého motoru TRABANT s šoupátkovým rozvodem.

 

Základem motoru je blok nebo chcete-li kliková skříň. Na blok motoru se montují další části jako válec, hlava válce, víko klikové skříně a kliková hřídel s ložisky. Dále i a výfuk zplodin motoru.

 

Obr. 3. Válec a karburátor (česky původně zplynovač).

 

 V poslední řadě píst a ojnice s ložisky a zapalovací svíčka se zapalováním. Z periferií pak startér nebo startovací nožní nebo tahací lanový mechanizmus.

 

Obr. 4. Startovací tahací lanový mechanizmus

 

Samostatně si povíme a názorně ukážeme jak pracuje rozvod nasávání paliva a výfukových plynů. Jako nejednoduší a také dříve nejpoužívanější je rozvod pístem. Dalším a poměrně dosti rozšířeným je rozvod nasávání paliva rotačním šoupátkem v kombinaci s rozvodem výfukových plynů pístem. Jako poslední je rozvod válečkovým šoupátkem.

 

Názorná část je ukázka demontáže motoru JAWA 50.

 

Obr. 5. Motor JAWA 50.

 

Obr. 6. Demontáž motoru a převodovky.

 

            Práci začínáme vypuštěním oleje z převodovky, demontáží periferií jako výfuk, startovací mechanizmus a rotoru zapalování. Dále pak sejmutím hlavy motoru, válcem a rozpůlením bloku motoru a v tomto případě i spojky a převodovky. Další částí prací je vymytí všech součástek od oleje, nečistot a odstranění starých těsnění a těsnících tmelů.

Obr. 7. Vymytí všech součástek.

 

 Následuje vizuální kontrola všech součástí motoru, startovacího mechanizmu a v tomto případě i převodovky. Kontrola periferií jako výfuk a karburátor se provádí už při demontáži. Konkrétně výfuk je třeba v případě takové to opravy zbavit usazeného karbonu. Namontování zaneseného výfuku na opravený motor by komplikovalo jeho správné nastavení.

Nyní můžeme přistoupit k výměně poškozených součástí. Nejčastěji poškozené nebo opotřebované jsou pístní kroužky, píst, válec motoru, ložiska, gufera klikové hřídele. Dále pak netěsnosti mezi válcem blokem motoru a mezi válcem a hlavou válce. Netěsnost mezi válcem a hlavou válce u tohoto motoru odstraníme, zabroušením vzájemných dosedacích ploch, brusnou pastou. Ostatní části přetěsňujeme těsnícím papírem nebo tmelem.

 

 

 

Použité informační zdroje:

Obr. 1. https://cs.wikipedia.org/wiki/Dvoudob%C3%BD_spalovac%C3%AD_motor   26.1.2013  22:19

Obr. 2, 3, 4, 5, 6, 7. Fotoarchiv autora

Kontakt

Spalovací motory a STK

fuscic@soublatna.cz

Střední odborné učiliště, Blatná,
U Sladovny 671
388 16 Blatná

602469210

Vyhledávání

Štítky

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode