Tematická oblast |
Spalovací motory |
Učeno pro obor - ročník |
Automechanik |
Kód v digitálním archívu školy |
VY_52_INOVACE_AME3-009 |
Autor |
Václav Fuščič |
Období |
Leden 2013 |
|
Podpora inovativních metod a forem vzdělávání Projekt registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0988 je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky
|
Kód materiálu |
|
VY_52_INOVACE_AME3-09 |
Spalovací motory |
Praktická část.
Části dvoudobého motoru - demontáž.
Na části dvoudobého motoru je třeba se dívat jako na soubor opotřebitelných dílů a na části motoru. Dvoudobý motor je z hlediska poruchovosti velice spolehlivý. Výroba a servis je levný a časově nenáročný.
Obr. 1. Dvoudobý motor (jednoduchá výroba a konstrukce).
Nehodlám se v této tematické části zabývat hodnocením nebo snad srovnáváním dvoudobého motoru s ostatními motory, ale jen zvýraznit, že stavba tohoto motoru je jednoduchá.
Ve výčtu částí dvoudobého motoru si povíme z jakých částí se skládají všechny typy a následně si uvedeme, z jakých se skládají jednotlivé mutace.
Obr. 2. Model dvoudobého motoru TRABANT s šoupátkovým rozvodem.
Základem motoru je blok nebo chcete-li kliková skříň. Na blok motoru se montují další části jako válec, hlava válce, víko klikové skříně a kliková hřídel s ložisky. Dále i a výfuk zplodin motoru.
Obr. 3. Válec a karburátor (česky původně zplynovač).
V poslední řadě píst a ojnice s ložisky a zapalovací svíčka se zapalováním. Z periferií pak startér nebo startovací nožní nebo tahací lanový mechanizmus.
Obr. 4. Startovací tahací lanový mechanizmus
Samostatně si povíme a názorně ukážeme jak pracuje rozvod nasávání paliva a výfukových plynů. Jako nejednoduší a také dříve nejpoužívanější je rozvod pístem. Dalším a poměrně dosti rozšířeným je rozvod nasávání paliva rotačním šoupátkem v kombinaci s rozvodem výfukových plynů pístem. Jako poslední je rozvod válečkovým šoupátkem.
Názorná část je ukázka demontáže motoru JAWA 50.
Obr. 5. Motor JAWA 50.
Obr. 6. Demontáž motoru a převodovky.
Práci začínáme vypuštěním oleje z převodovky, demontáží periferií jako výfuk, startovací mechanizmus a rotoru zapalování. Dále pak sejmutím hlavy motoru, válcem a rozpůlením bloku motoru a v tomto případě i spojky a převodovky. Další částí prací je vymytí všech součástek od oleje, nečistot a odstranění starých těsnění a těsnících tmelů.
Obr. 7. Vymytí všech součástek.
Následuje vizuální kontrola všech součástí motoru, startovacího mechanizmu a v tomto případě i převodovky. Kontrola periferií jako výfuk a karburátor se provádí už při demontáži. Konkrétně výfuk je třeba v případě takové to opravy zbavit usazeného karbonu. Namontování zaneseného výfuku na opravený motor by komplikovalo jeho správné nastavení.
Nyní můžeme přistoupit k výměně poškozených součástí. Nejčastěji poškozené nebo opotřebované jsou pístní kroužky, píst, válec motoru, ložiska, gufera klikové hřídele. Dále pak netěsnosti mezi válcem blokem motoru a mezi válcem a hlavou válce. Netěsnost mezi válcem a hlavou válce u tohoto motoru odstraníme, zabroušením vzájemných dosedacích ploch, brusnou pastou. Ostatní části přetěsňujeme těsnícím papírem nebo tmelem.
Použité informační zdroje:
Obr. 1. https://cs.wikipedia.org/wiki/Dvoudob%C3%BD_spalovac%C3%AD_motor 26.1.2013 22:19
Obr. 2, 3, 4, 5, 6, 7. Fotoarchiv autora
Spalovací motory a STK
Střední odborné učiliště, Blatná,602469210